Monday 4 September 2017

Voiko älykodissa elää turvassa? Entä mitä riskejä liittyy fiksuun sähköverkkoon tai kulkuneuvoihin?

Puettava laite voi tehdä sinusta haavoittuvan – älykkäiden laitteiden tietoturvaa puidaan Aalto-yliopiston asiantuntijaseminaarissa 7. syyskuuta

Tervetuloa kuulemaan tietoturvan huippuasiantuntijoiden esityksiä Aalto-yliopistoon. Seminaarin aluksi julkaistaan uusi Intel Labsin yhteistyöaloite, jossa Aalto-yliopistolla on merkittävä rooli useiden muiden kansainvälisten yliopistojen rinnalla.

Aika: Torstaina 7. syyskuuta klo 9.00–16.30 Paikka: Tietotekniikan talo, luentosali T1, Konemiehentie 1, Espoo.

Seminaarissa puhuvat tietoturva-alan kiinnostavimmat asiantuntijat. Suomalaispuhujina esiintyvät Pekka Sivonen Tekesiltä, Sasu Tarkoma Helsingin yliopistosta ja Jari Arkko Ericssonilta. Ulkomaisia vieraita ovat Ahmad-Reza Sadeghi, TU Darmstadt, William Enck, NC State University, Gene Tsudik, University of California, Irvine, Patrick Traynor, University of Florida, ja Mihalis Maniatakos, New York University Abu Dhabi. Englanninkielistä seminaaria isännöi N. Asokan Aalto-yliopistosta.

Seminaarin ohjelmassa muun muassa: Ahmad-Reza Sadeghi TU Darmstadtista avaa esineiden internetiin liittyvien laitteiden haavoittuvuutta. Tietoturva- ja hakkerointiriski voi koskea paitsi älykästä sähköverkkoa, älykkäitä kulkuneuvoja ja koteja, myös henkilökohtaisia, puettavia älylaitteita. Tutkimuksissa näissä laitteissa on havaittu useita haavoittuvuuksia, ja joissain tilanteissa voi olla järkevää teknisesti eristää haavoittuvat laitteet turvallisista. Sadeghi kertoo puheenvuorossaan tarkemmin laitteiden automaattiseen tunnistamiseen ja eristämiseen liittyvistä mahdollisuuksista.

Terrence O' Connor (William Enckin sijasta) North Carolina State Universitysta käsittelee älykotien haasteita ja esittää mahdollisuuksia niiden tietoturvan parantamiseksi. Jokainen uusi kotiverkkoon kytketty laite uhkaa kotiverkon tietoturvaa – miten uhka voidaan ratkaista? Huomio, huonoista sääolosuhteista johtuen, William Enck joutui perumaan tulonsa ja hänen puheensa pitää Terrence O'Connor.

Jari Arkko Ericssonin tutkimusyksiköstä puhuu siitä, millaisia esineiden internetiin liitettävien laitteiden kannattaisi olla – ja mitä riskejä niihin liittyy. Globaalissa mittakaavassa olennaista on, että laitteet ovat avoimia ja yhteensopivia, mikä mahdollistaa riippumattomuuden yksittäisestä laitevalmistajasta, käytettävien pilvipalvelujen vaihtamisen ja laitteiden ohjelmistojen päivittämisen. Riskeistä suurin osa liittyy tietoturvakäytäntöjen puutteisiin, esimerkiksi valmistajien käyttämiin vakiosalasanoihin.

Seminaarin järjestää SEcuring Lifecycle of Internet of Things (SELIoT) -hanke, jonka tavoitteena on turvata älykkään laitteen koko elinkaari. Hankkeessa ovat mukana Aalto-yliopisto sekä University of Florida ja University of California Irvine ja sitä rahoittavat Suomen Akatemia ja yhdysvaltalainen National Science Foundation (NSF).

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

ML Security at SSG: Past, Present and Future

“Security is a process not a product” – Bruce Schneier This year, we wrap up an eight-year-long, machine learning (ML) focused research e...